Założenia do ewaluacji
Ewaluacja zewnętrzna polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania szkoły w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa:
- Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów.
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Uczniowie są aktywni.
- Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
- Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
- Promowana jest wartość edukacji.
- Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.
- Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego
- Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
- Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Ewaluacja ma także na celu ustalenie, czy szkoła/placówka spełnia wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6.08.2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
Spełnianie przez szkołę/placówkę wymagań badane jest w odniesieniu do poziomów:
- podstawowego – świadczącego m.in. o prawidłowym przebiegu i efektach procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz umożliwianiu uczniom rozwoju na miarę ich indywidualnych możliwości,
- wysokiego – świadczącego o wysokiej skuteczności tych działań
Szkoła lub placówka spełnia badane wymagania, jeżeli realizuje każde z tych wymagań co najmniej na poziomie podstawowym
Obraz Placówki
Akademickie Liceum Ogólnokształcące przy Wyższej Szkole Inżynierii Gospodarki w Słupsku mieści się w pobliżu centrum miasta, przy dradze wyjazdowej ze Słupska w stronę Ustki, w dużym dwupiętrowym budynku otoczonym zagospodarowanym zielenią_ terenem. Kształci młodzież w systemie stacjonarnym.
Szkoła zapewnia bardzo dobre warunki do realizacji procesów edukacyjnych w zakresie kształcenia ogólnokształcącego adekwatnie do potrzeb ucznia i nauczyciela. Zajęcia lekcyjne odbywają się w przestronnych, wyposażonych w zainstalowane na stałe wyposażenie multimedialne: projektor i ekran oraz sprzęt audio i telewizor. Na korytarzach szkoły urządzono kąciki rekreacyjne wyposażone w meble wypoczynkowe.
W ramach organizacji liceum utworzono klasy o profilu – straż graniczna, zapewniające przygotowanie do podjęcia pracy w służbach mundurowych. Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych m.in. sportowych, treningu samoobrony, strzelectwa oraz w wolontariacie.
Szkoła uwzględnia zróżnicowaną sytuację społeczno – ekonomiczną, stan zdrowia uczniów i organizuje w tym zakresie zindywidualizowane i adekwatne do zdiagnozowanych potrzeb formy wspierania ucznia w przezwyciężaniu trudności. Nauczyciele w różnorodny sposób indywidualizują proces nauczania i kształtowania pożądanych postaw. Uczniowie są wspierani przez pedagoga, psychologa i edukatora ds. agresji i przemocy. System wspierania rozwoju uczniów jest pozytywnie postrzegany zarówno przez rodziców jak i uczniów.
Rodzice i partnerzy współpracujący ze szkołą doceniają spełnienie przez liceum oczekiwań uczniów i rodziców w zakresie umożliwienia realizacji interesującego, zgodnego z zainteresowaniami, kierunku kształcenia w klasie mundurowej. Podkreślają, że szkoła pomaga w przezwyciężaniu trudności uczniów wynikających z ich sytuacji społecznej, m.in. poprzez:
współpracę ze Strażą Graniczną, Hospicjum, Klubem Strzeleckim umożliwiającą kształtowanie pożądanych w służbie mundurowej postaw społecznych,
wyrównywanie szans edukacyjnych, czemu sprzyja także ujednolicenie ubioru poprzez noszenie munduru, prowadzenie preorientacji zawodowej, np. w formie wstępnego poznania specyfiki zawodu i przygotowania do pełnienia służby mundurowej.
Informacje zawarte w raporcie zostały pozyskane podczas przeprowadzania ewaluacji problemowej zewnętrznej w lutym 2017 r.
Wnioski
- Nauczyciele we współpracy z pedagogiem i psychologiem szkolnym pozyskują informacje na temat trudności uczniów w nauce, co korzystnie wpływa na trafny dobór form pracy wspierających kształtowanie pożądanych postaw i rozwój ucznia.
- Stosowane przez nauczycieli zróżnicowane sposoby indywidualizowania procesów edukacyjnych umożliwiają wyzwalanie aktywności i zaangażowania w pracę na lekcji oraz rozwój ucznia.
- Nauczyciele częściej rozmawiają z uczniami na temat trudności w nauce niż zainteresowaniach i preferowanych stylach uczenia się, co może mieć wpływ na różnorodność i atrakcyjność oferty zajęć
- Różnorodność i powszechność stosowanych w szkole form pomocy udzielanej uczniom oraz indywidualizowania procesów edukacyjnych zapewnia zdecydowanej większości licealistów i ich rodziców poczucie wspierania i wiary w możliwości Licznia, szczególnie w trudnych dla niego sytuacjach,
- Szkoła realizuje różnorodne działania wychowawcze i profilaktyczne adekwatne do zdiagnozowanych potrzeb uczniów i środowiska, a szczególnie odpowiadające na potrzebę, zgłaszaną przez rodziców dotyczącą kształtowania i doskonalenia umiejętności i postaw odpowiedzialności, zdyscyplinowania, samodzielności, wzajemnego szacunku oraz zaangażowania w życie społeczne. Rodzice oczekują od szkoły zapewnienia ich dzieciom poczucia bezpieczeństwa, udzielania indywidualnego wsparcia oraz umożliwienia ich dzieciom zdobycia wykształcenia.
- Nauczyciele wspólnie z uczniami i rodzicami analizują realizowane działania wychowawcze i profilaktyczne pod kątem oceny ich efektywności, powszechności i trafności wobec występujących lub potencjalnych zagrożeń. Uzgodnione wnioski z analiz służą da modyfikowania szkolnego programu wychowawczego i profilaktyki, a następnie realizowanych w tym zakresie działań.
- W szkole nie zdiagnozowano przypadków dyskryminacji, a profilaktycznie prowadzona edukacja antydyskryminacyjna przynosi efekty w postaci wzrostu świadomości uczniów w tym zakresie, postaw empatii oraz poczucia równości i tolerancji dla różnorodności.
Wyniki ewaluacji
W opinii rodziców i partnerów różnorodne działania wychowawcze, profilaktyczne i organizacyjne podejmowane przez szkołę są adekwatne do zdiagnozowanych potrzeb uczniów i środowiska. Prowadzone przez szkołę różnorodne działania mające zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki nauki powodują, że uczniowie na jej terenie czują się bezpiecznie zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Relacje miedzy członkami społeczności szkolnych oparte są na zaufaniu, otwartości, szczerości, zaangażowaniu we wspólne rozwiązywanie problemów, wzajemnej pomocy oraz dobrej komunikacji.
W zgodnej opinii rodziców i partnerów oraz dyrektora i nauczycieli różnorodne działania wychowawcze i profilaktyczne podejmowane i realizowane przez szkołę są adekwatne do zdiagnozowanych potrzeb uczniów i środowiska, a szczególnie odpowiadają na potrzebę, zgłaszaną przez rodziców, wyrobienia umiejętności i postaw odpowiedzialności, samodzielności, kreatywności, wzajemnego szacunku oraz zaangażowania w życie szkoły i społeczności lokalnej, np. poprzez podejmowanie akcji wolontarystycznych i charytatywnych.
Realizacja przez szkołę różnorodnych działań powoduje, że uczniowie na jej terenie czują się bezpiecznie zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Wszyscy respondenci stwierdzają, że relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnych oparte są na wzajemnym szacunku, zaufaniu, pomocy i współpracy.
Wyniki ankietowania uczniów wskazują, że w szkole bardzo sporadycznie zdarzają się przypadki niewłaściwych zachowań uczniów wobec siebie, które są niezgodne z obowiązującymi w społeczności szkolnej zasadami.
Relacje pomiędzy członkami społeczności szkolnej oparte są na równości wobec obowiązujących w szkole reguł.
Rodzice i uczniowie deklarują, że szkoła umożliwia im partycypację w ustalaniu zasad postępowania i współżycia w szkole, ale podkreślają, że akceptują obowiązujące w liceum zasady oparte na elementach dyscypliny wojskowej. Rodzice dodają., że świadomie wybrali dla swoich dzieci szkołę mundurową i oczekują od jej pracowników stosowanie większej niż w innych szkołach dyscypliny. Większość respondentów deklaruje, że większość członków wszystkich społeczności szkolnych w większości sytuacji przestrzegają ustalonych w szkole zasad zachowania. W zgodnej opinii wszystkich respondentów w szkole nie występują żadne przypadki dyskryminacji. Szkoła podejmuje działania w ramach profilaktycznej edukacji antydyskryminacyjnej podnoszącej poziom wiedzy i umiejętności uczniów w tym zakresie. Mają one na celu kształtowanie u uczniów pożądanych postaw antydyskryminacyjnych oraz przeciwdziałanie występowaniu zjawisk przemocy
Wyciąg z raportu z ewaluacji problemowej przeprowadzonej przez wizytatorów Delegatury o/Słupsk KO w Gdańsku w roku 2017.